حدود چهل سال از ساخت فیلم قیصر می گذرد . فیلمی که یکی از تاثیرگذارترین فیلم های سینمای ایران محسوب می شود. اکثر منتقدین و نویسندگان قیصر و گاو (داریوش مهرجویی – ۱۳۴۸)را شروع موج نو فیلمهای ایرانی می دانند . موجی که باعث تعقییرات فراوانی شد و باعث ساختن گونه دیگری از فیلمها شد.
قیصر باعث وارد شدن چهره های بسیاری به سینما ایران شد. مسعود کیمیایی با ساختن این فیلم که دومین تجربه او محسوب می شد (پس از فیلم ناموفق بیگانه بیا) به یکی از کارگران صاحب نام بدل شد. بهروز وثوقی با این فیلم از یک بازیگر درجه دو به یک سوپر استار تبدیل شد . عباس کیارستمی کارش را در سینما با طراحی پوستر و تیتراژ فیلم قیصر آغاز کرد و اسفندیار منفردزاده برای نخستین بار در سینمای ایران برای فیلمی موسیقی متن ساخت و با استفاده از ضرب زورخانه موسیقی بیادماندنی آنرا آفرید . فیلم یک اثر کاملا موفق بود و رکورد فروش را شکست و تا مدتها بر روی پرده سینما ماند. شخصی را می شناختم که می گفت این فیلم رادر آنزمان سی و پنج بار در سینما دیده !
چند سال پیش در یکی از کانالهای تلویزیونی ترکیه فیلمی دیدم با نام حیدر با بازی جونیت آرکین بازیگر مشهور سینمای ترکیه که او را در ایران با نام فخرالدین می شناسند . فیلم تقلید نعل به نعل و کاملی بود از فیلم قیصر . همان شخصیتها و روابط و حتی همان صحنه های بالا کشیدن پاشنه کفش و دست آخر کارگردان که موسیقی دیگری نظرش را جلب نکرده بود از موسیقی منفردزاده استفاده کرده بود تا تقلید را کامل کند.
قیصر فیلم کامل و بی نقصی نبود – مخصوصا با معیارهای امروز – ولی از بسیاری از فیلمهای همدوره خود و حتی چند سال بعد یک سروگردن بالاتر بود .گرچه از بسیاری سنتهای آن روزگار پیروی می کرد حتی فیلم بنا به رسم آنروزگار دارای صحنه رقص و آواز کافه ای هم بود . داشتن صحنه رقص و آواز فرمول تضمین شده ای برای فروش فیلمها وپررونقی سینما ها بود. معروف است که حتی فیلمهای خارجی هم از این قاعده مستثنی نبودند. بسیاری از مواقع فیلمها خارجی را در وسط نمایش قطع می کردند و چند صحنه رقص عربی نمایش داده می شد و بعد نمایش فیلم اصلی ادامه پیدا می کرد. یک صحنه رقص و آواز کافه ای در فیلم قیصر هم وجود دارد. صحنه ای که قیصر به دنبال یکی از برادران آب منگل به کافه ای می رود و در آنجا به صحنه رقص و آواز خوانی شهرزاد می نشیند که ترانه " تتق تتق دنبکی رو باش" را با صدای سوسن اجرا می کند. تا قیصر و سایر حضار با دهان باز و چشمان از حدقه بیرون زده او را نگاه کنند.
شان نزول این پست به خاطراین مطلب و ویدیوی آن بود که چند روز پیش به دستم رسید. بازیگری که بعدها در پنجاه فیلم دیگر بازی کرد از جمله در فیلمهای بلوچ و داش آکل کیمیایی ٬ طوقی علی حاتمی و تنگنا امیر نادری که این آخری حتی جایزه بازیگری جشنواره سپاس را برایش به ارمغان آورد. و حتی دستی در شعر و شاعری هم داشته و فیلمی را هم کارگردانی کرده. زنی که دیگر امروز گرد پیری موها و چهره اش را پوشانده و دیو هولناک فقر و نداری بر او سایه انداخته و گویا حتی سرپناهی هم برای زندگی ندارد. سرنوشت تلخ ومحتوم او بسیاری دیگر از جنس او .
Recently by bayramali | Comments | Date |
---|---|---|
اونی که رفته دیگه برنمیگرده | 7 | Oct 26, 2011 |
محبوب آشنا - دوستت دارم بیا | 1 | Aug 10, 2011 |
در ستایش قیلوله | 4 | Jun 21, 2011 |
Person | About | Day |
---|---|---|
نسرین ستوده: زندانی روز | Dec 04 | |
Saeed Malekpour: Prisoner of the day | Lawyer says death sentence suspended | Dec 03 |
Majid Tavakoli: Prisoner of the day | Iterview with mother | Dec 02 |
احسان نراقی: جامعه شناس و نویسنده ۱۳۰۵-۱۳۹۱ | Dec 02 | |
Nasrin Sotoudeh: Prisoner of the day | 46 days on hunger strike | Dec 01 |
Nasrin Sotoudeh: Graffiti | In Barcelona | Nov 30 |
گوهر عشقی: مادر ستار بهشتی | Nov 30 | |
Abdollah Momeni: Prisoner of the day | Activist denied leave and family visits for 1.5 years | Nov 30 |
محمد کلالی: یکی از حمله کنندگان به سفارت ایران در برلین | Nov 29 | |
Habibollah Golparipour: Prisoner of the day | Kurdish Activist on Death Row | Nov 28 |
How sad it is that we did
by shifteh (not verified) on Sat Sep 06, 2008 08:02 AM PDTHow sad it is that we did not get to see these great actors and actresses mature and reach their full potentials.
I just watched the following clip:
//www.youtube.com/watch?v=IkAXDlaiotg&feature...
And my heart was instantly filled with sorrow and rage. Our generation was robbed of seeing the growth of its cultural icons.
I see Googosh as she shakes it at her recent concerts. I connect with her old songs and with her as she sings them. But, Gogoosh, the one who sings and dances today, i dont know her. I did not see her as she matured to the woman that she is today, i did not get a chance to follow her, from concert to concert, from one record to another, in the past 30 years. I feel robbed, disconnected and hollow. My iconic culture did not keep up with my individual growth and now i feel something is missing...How sad...
I love Ghaysar...
by Khar on Fri Sep 05, 2008 06:38 PM PDTBayramali Aziz, every time I watch it is as if I'm seeing it for the first time it has the same longevity as the movie "Goodfellas" even longer and better. Following is one of my favorate scene especially the last part. Thanks!
//www.youtube.com/watch?v=zmDFdOlCCPg
there is a link to main subject
by bayramali on Fri Sep 05, 2008 06:18 PM PDTjj jan
in faghat ghesmatie ke sharzad to film bazy mikone. link matalb asli ro gozashtam ke darbarh zendegi alan shahrzade. link hast//www.jadidonline.com/story/29082008/frnk/shahrzad_tale
p.s there is more sexier parts in movie . you may ask Mr.vousoghi too!!! ;D
JJ
by Souri on Fri Sep 05, 2008 03:10 PM PDTThe title was : The life and destiny of Shahrzad, as a great actress who played also in a great movie like Gheisar. This is the reason why this part of the movie is shown here.
About Shahrzad, I must say, that was her choice ! Many actress even at that time, refuse to play such role and dress and dance in this way.
She had a great talent of artist but she choose the wrong way to start. As they say in US, get rich quick schem ?...........something like this.
Had she make a wiser choice for her carrier, she would get a better result and maybe sweeter end
Gher-sar
by Jahanshah Javid on Fri Sep 05, 2008 02:48 PM PDTeen hameh tahleel o tamjeed az film e "Gheysar", oon vaght entekhaabe een ghesmat, sheytaane bozorg!?
Great clip! Can it get any sexier?