گل یخ


Share/Save/Bookmark

گل یخ
by bayramali
15-Feb-2010
 

یکی از دایی ها کلکسیون صفحه موسیقی داشت . بزرگ و کوچک و ایرانی و خارجی . سی و سه دور و چهل و پنج دور . گاهی به اتاقش می رفتیم اگر سر حوصله بود برایمان صفحه می گذاشت . دستم را به زیر چانه ام می گذاشتم و  خیره می شدم به صفحه و در دنیای خیال غرق می شدم .روی جلد یکی شان عکس مرد جوانی بود با سبیلهای پرپشت و موهای بلند مشکی . آن صفحه را خیلی دوست داشتم . دایی پیکاپ گرام را روی صفحه می گذاشت و پیکاپ روی مدارهای مشکی به نرمی می لغزید /غم ميون دو تا چشمون قشنگت ، لونه كرده/شب تو موهای بلندت٬ خونه کرده..........  ترانه ادامه پیدا می کرد تا میرسید به جمله /گل یخ توی دلم جوونه کرده.....در اینجا صفحه به اصطلاح به سوزن می افتاد و یکنفس می خواند جوونه کرده ..جوونه کرده جوونه کرده... تا دایی به دادش برسد و پیکاپ را به جلو هل بدهد تا بقیه آهنگ را گوش کنیم . سالها بعد به عشق این آهنگ بعد از مدتها گشتن یک بوته گل یخ پیدا کردم و به خانه آوردم . بهمن ماه که می شد در هوای سرد زمستانی گل می داد.گل های کوچک با بویی شیرین و در خاطر ماندنی- مثل همان ترانه - چند شب پیش که تلفنی با مادرم صحبت می کردم ٬ سراغ گل یخم را گرفتم . خندید و گفت . هنوز هم  هست ٬نگاهش که می کنم یاد تو می افتم .

تازه استخوان ترکانده بودیم ٬ منظورم من و چند رفیق یار و غار آنروزها ٬  می خواستیم سری تو سرها در بیاوریم . گواهینامه گرفته بودیم ولی ماشین نداشتیم. گاه گداری یک نفر ماشین پدر یا عمو یا یکی از فامیلها  را با من بمیرم و تو بمیری و ترس و لرز می گرفت و می توانستیم برویم در خیابانهای شهر ولگردی ٬راحترین و کم خرجترین تفریح آنروزها . مدتی بعدتر هم اعتماد برزگترها به ما بیشتر شد و ماشین را می دادند برای یک مسافرت کوتاه دو -سه روزه . این جور مواقع یکی بزرگترین مشکلات اختلاف سلیقه موسیقیایی بود! هرکسی دوست داشت موسیقی موردعلاقه اش را بشنود . در مورد موسیقی ایرانی انتخاب زیادی وجود نداشت . موج موسیقی داخلی هنوز راه نیافته بود و از آنسوی مرزها چیز دندانگیری نمی آمد . خیلی ها رو آورده بودند به موسیقی های قدیمی ٬  ویگن ٬داریوش٬ فروغی٬فرهاد ٬اصلانی و..... و یغمایی   . در این مسافرتها معمولا بهترین چاره گوش کردن به ترانه های کوروش یغمایی  بود . همه دوستش داشتند و کسی اعتراضی نداشت . وقتی  خاطرات مسافرتهای آنروزها  را به خاطر می آورم معمولا با ترانه ای از کوروش یغمایی همراه است.

اردیبهشت هفتاد و هفت بود . کمتر از یکسال از دوم خرداد  می گذشت . خوش حال بودیم و فکر می کردیم قرار است اتفاق مهمی بیافتد . یکی از  دوستان رفته بود در کار سیاست و به خاطر همین با چند نفر از مابهتران آشنا شده بود و صحبتهای اولیه شده بود برای گرفتن مجوز برای کنسرت کوروش یغمایی . یک روز همراه آن دوست راه افتادم رفتم دفتر کار کوروش در برج سفید پاسداران. در را که باز کرد باورم نمی شد که روبرویم ایستاده  . آنموقع ها حادثه بزرگی در زندگیم محسوب می شد. دیدن ادمی که تک تک ترانه هایش را صدها بار گوش کرده بودم . با پسرش ٬کاوه٬ مشغول کار برروی آخرین آلبومش بود . آلبومی که چندسال بعد با نام "آرایش خورشید " بیرون آمد. دوساعتی آنجا بودیم و از هر دری صحبت کردیم و قول قرارهایی گذاشتیم . آن کنسرت هیچوقت برگزار نشد و ما  همیشه در حسرت دیدن اجرای زنده آهنگهای او ماندیم.  دوباری به کنسرتهای کاوه رفتم ولی خودش چیز دیگری بود.هنوز  امضای او را در جلد کاست ماه و پلنگ دارم.

مدتها است خبری از او نیست . به سبک سنت ملی ما لابد گذشته اند مثل فروغی و فرهاد دق کند تا یادشان بیافتد که یک اینچنین کسی بود و تیتر بزنند "پدر راک ایران رفت " و این حرفها . مافیا موسیقی و کله گنده های لاله زار هم مدتهاست بایکوتش کرده اند و در این شرایط بلبشو که هرکس از راه می رسد می شود خواننده و موسیقدان با یک لقب استاد زورچپان . کار آخر او - ملک جمشید-  مدتهاست منتظر مجوز مانده . در این میان بازهم گلی به جمال خارجی ها ! شرکت STONES THROW اقدام به انتشار یک آلبوم  با نام Forge Your Own Chains از بهترین راکهای دهه شصت و هفتاد دنیا می کند .آلبوم پانزده آهنگ دارد  یکی آهنگهای این آلبوم ترانه حجم خالی  کوروش یغمایی است .با همان ریتم و ملودی های آشنا و سبک یغمایی وار.

 کوروش یغمایی یکی از خواننده های است که نامش در تاریخ موسیقی ما می ماند . حتی اگر او همان یک ترانه گل یخ را خوانده بودباز  استحقاق این را داشت که نامش در موسیقی ما بماند .ممکن است کارهای جدیدش آن مزه و طعم ترانه های قدیمی را نداشته باشد ولی استحقاقش بیشتر از این حرفهاست. او حق زیادی به گردت موسیقی ما دارد.

پ .ن : این هم یک مطلب در  رادیو ملی مردم "NPR " در مورد موسیقی متفاوت دهه هفتاد در ایران .قسمتی مربوط به همین ترانه حجم خالی است.


Share/Save/Bookmark

more from bayramali
 
bayramali

تشکر

bayramali


با تشکر  از همگی دوستان و اظهار لطف شما

نازی جان خیلی مخلصیم خانه ما و شما نداره که :)


Souri

Lol Nazy

by Souri on

I love you,

And I love your cakes...

but who is this Ms Souri? LOL Souri soung enough for me. Thanks for the invitation. I need to talk to Guive. Is he coming back to the room ?


Nazy Kaviani

Souri Jan, Salam!

by Nazy Kaviani on

How have you been?!! Yes, the chat room is still there, though the button has been moved from its usual place to the right side of the front page, just under the box that lists "Most Discussed."

You can also bookmark this link and go there without having to look for the button:

 //iranian.com/main/chat

I have become so busy with life, it has been impossible to find the time to visit the chat room regularly. I am planning on inviting a couple of guests to the chat room over the next couple of weeks (if they accept my invitation).
I will post announcements as soon as I know. 
In the meantime...

 

Nazy Kaviani makes a special herbal tea for Ms. Souri and serves it to her with a fistful of toot khoshkeh (and a shireenee Napoleonee smuggled in her bag because smuggled cakes don't have any calories)

Nazy Kaviani also gives Bayramali a Napoleonee to apologize for discussing a non-related topic on his blog


Souri

Is the chatroom still there?

by Souri on

Nazy jan salam

a few weeks ago I wanted to go to the chat and see the friends, but I couldn't find where it was !

I thought they had remove it. Where is the link now?

 


Nazy Kaviani

Mr. 9821

by Nazy Kaviani on

Bahram Jan, that's the clip! You are amazing! I'm glad I wasn't imagining this whole thing! Anyway, how are you Bahram Jan?! I miss you so much. Let me know when you want to go to chat and I will come hang out with you.

 

Nazy Kaviani gives bahram9821 a very strong handshake and passes him a chai ghand pahloo with a diet noon khameh-ee


Monda

gol e yakh goftee o...

by Monda on

baaz ashkam raah oftaad.  I loved the man for his natural expression of sadness and yearning, his pronunciation of letter "sheen", not so much for his looks... Thank you Bayramali for this tribute. 

 


Arthimis

bayramali, Thank you so much...

by Arthimis on

And for the NPR's link. It was great...

Shaad baasheed.


bahram9821

Nazy Khanom

by bahram9821 on

Nazy

I think this is the video you were looking for.

//www.youtube.com/watch?v=oHxnvlhQscQ


Nazy Kaviani

مرسی، بایرامعلی!

Nazy Kaviani


یادآور بسیار خوبی از مرد "خاطره ساز" موسیقی ایران بود. من هم خاطرات عشقولانهء عجیب و غریبی از ترانه های کوروش یغمایی دارم.

چند وقت پیش یک ویدیو دیدم که مال چند سال پیش بود و اگر اشتباه نکنم، کوروش یغمایی در حال نواختن گیتار (شاید با پسرش کاوه) بود. الان خیلی دنبالش گشتم اما پیداش نکردم. میدانم که توی ویدیو بود، کمی پیرتر اما هنوز خوش قیافه و آنطور که معلوم بود علاقمند و فعال در زمینهء موسیقی.

پسرش کاوه که الان در کانادا زندگی می کنه هم داره خوب کار می کنه. ممنون از یادآوری ات بایرامعلی جان.

شاد باش دوست من.