BOWEN
Petersfield Physic Garden in Hampshire was established by John Charles Edward Bowen, who lived in the town. Whilst it is linked with Hampshire, the garden’s true roots may be closer to John Bowen’s birthplace. He was born in Mumbai in 1909 and was just one of many in his family to go on to serve in the army. However, it was whilst he was working in the Indian Political Service in Bushir and in Zahedan that he became interested in Persian poetry
>>>
MEDIA
Jailing, dispersing the most experienced members of the profession
In Iran, suppression of the press which, except for brief periods, has been around since the appearance of journalism in the country about a century ago, became more severe following the disputed 2009 presidential election. Since then, dozens of journalists have been arrested and dozens more have left the country, sometimes after spending some time in prison, in order to practice journalism freely
>>>
مصدق
مبارزات خیالی و شهیدپروانه دکتر مصدق همه فعالان سیاسی را تا سال های سال اسیر خود کرده
در 59 سال گذشته، کودتای 28 مرداد امام زاده ای شده که خیلی ها در کنارش مغازه و سوپرمارکت و جیگرکی و سیراب شیردون فروشی و حتی ساندویچی و زبانم لال KFC و McDonald و مراکز تفریحی ورزشی! و حتی هتل های چند ستاره، زده اند و به فروختن انواع طلسم ها مشغولند ومدعی هستند که جای دوست و دشمن را میدانند ولی این گور خالی است
>>>
NOVEL
Masoud Behnoud's richly woven Iranian novel
Masoud Behnoud's epic novel encapsulates the massive upheavals of the first half of the twentieth century, including the Second World War and the terrorist attacks of 9/11, from a point of view that the English-speaking readership rarely glimpses. The book’s heroine, Kahnoum, is born in the courts of Persia’s Qajar Dynasty in 1900, but is forced to leave the comfort of her aristocratic home and flee for Europe during the Constitutional Revolution of 1906
>>>
IDEAS
پس از انقلاب ۵۷ اسلام سیاسی با تمام توان به جنگ ملیت ایرانی رفت
چه از نظر تاریخی و چه به لحاظ منطقی، حس هویت ملی، و نه دینی، شرط بنیادی تحقق دموکراسی و حاکمیت باثبات در جهان امروز است. کشمکش اصلی در ایران در واقع رویاروئی اسلامگرائی با ملیگرائی است. ملیگرائی یعنی اینکه همهی ایرانیان برابرند و هیچ مذهب یا قومی هیچ حق ویژهای ندارد
>>>
IDEAS
Avoiding another dictatorship
Culturally we Iranians have a big problem with accepting our errors and that is the main reason behind our failures over and over again. So instead of facing our responsibility, accepting our errors, learning from our mistakes and moving on, we resort to the game of heroes and villains. So depending on our political orientation we either make a saint and an unquestionable hero of Mosaddegh or the Shah by moving them beyond any criticism and then conveniently hide behind them
>>>
IDEAS
به باور من تنها یک فلسفه ی قرون وسطایی دینی بود که رگه هایی از خردگرایی در خود داشت
من تنها کوشیدم نشان دهم که بسیاری از مفسران دینی ما در نیم سدهی اخیر، با تزریق مفاهیم خودخواسته به کتاب های مقدس چون قرآن و اوستا، به سوءاستفاده ی آرمانی از این متون دست زدهاند. من اگر چه در کار پژوهش، "تحلیل" علمی و اندیشه ی انتقادی را بر تعبیر و "تأویل" شهودی ترجیح میدهم، ولی مخالف تفسیر متون ادبی، دینی و فلسفی نیستم
>>>
CLERGY
عمدۀ علمای شیعه افرادی کم سواد، عقب افتاده و مادی گرا هستند
در سال 1866 ده سال پس از آن که انگلستان سرزمین اود را ضمیمه قلمرو خویش نمود، اقبال الدوله که یکی از بازماندگان خانواده پادشاهی نیشابوری بود و با بسیاری از افراد متنفذ در لندن آشنائی داشت تلاش نمود تا پولهائی که همچنان به سوی نجف و کربلا سرازیر بود به مجتهدین اود داده شود. انگلستان با این پیشنهاد مخالفت نمود و اظهار نمود که بر اساس قرارداد پولها باید به مجتهدین کربلا و نجف داده شود
>>>
REVOLUTION
تفاوت انقلاب 1688 انگلستان با انقلاب 1357 ایران
تنها با یک نگاه کلی به این دو انقلاب، می بینیم که اهداف انقلاب انگلیس مشخص و شفاف و مورد تأئید عموم و یا اکثریت ملت بود ولی خواستۀ اکثریت مردم ایران، این بود که شاه برود! نتیجۀ پیروزمندانۀ انقلاب 1688 در پرتوی اهداف مشخص: قدرتمند کردن مردم در مقابل حکومت، احترام به حقوق و شعور مردم و شرکت آنان در تعیین سرنوشت خویش، قانونمندیِ سیستم و امنیت اجتماعی، و اقتصاد باز و پویا با حد اقل امکانات برای بهبود زندگی مردم بود
>>>
WWII
Traces of the Polish wartime exodus to Iran
There was once a time when the streets of Isfahan echoed to the sounds of Polish songs, when thousands of little Polish girls made their way to school (or work) along the Chahar Bagh in their smart maroon jerseys and grey pleated skirts. It is hard to believe today: but from 1942 to 1945 Isfahan was home to an army of young Polish orphans (mostly girls) who found safety and freedom in Iran after years of forced detention in Siberian labour camps
>>>
IDEAS
فیلسوف دینی یا مبارز اجتماعی؟
ابن میَمون قرطبی یکی از آخرین فیلسوفان "دوره ی زرین" حاکمیت مسلمانان در اندلس و مغرب بود که به پیروی از ابن رشد، فارابی و ابن سینا گرایش به نزدیک کردن فلسفه ی ارسطو به دین داشت. فلسفه ی او به سن اکویناس کمک کرد تا به فقه کاتولیک نظمی اسکولاستیک بدهد و از سوی اسپینوزا و دیگر فیلسوفان دوره ی روشنگری چون نقطه ی آغازی برای صعود به قله ی خردگرایی به کار گرفته شد
>>>
KASRAVI
by Evan Siegel
کسروی نشان میداد که پایگاه اجتماعی ارتجاع در ایران همان توده های مردم زحمتکش اند که آن روزها رفقای چپ همه امیدشان را به آنان بسته بودند. و اتفاقا این این تحصیل کرده ها و فرنگ رفته ها بودند که از حقوق بشر و آزادی دفاع میکردند، و در مقابل هم این رنجبران و زحمتکشان شهری بودند که به آزادیخواهان هجوم میبردند و بر رویشان چاقو و چماق میکشیدند
>>>
DECLINE
Interview with Professor Rudi Matthee
Rudi Matthee finished his BA in 1975 in the Netherlands in Arabic and Persian language and literature, and subsequently spent a year in Iran as an exchange student, studying and traveling to various places in the country. He has authored three books and co-edited as many; all on the subject of Iranian history. His latest book,
Persia in Crisis: Safavid Decline and the Fall of Isfahan, was just published. Rudi speaks fluent Persian and Arabic and reads in both languages
>>>
SIAVASH
آیا میشد از فاجعه جلوگیری کرد؟
سیاوش، شاهزادهی ایرانی، در جنگی که بین ایران و توران در میگیرد، فرماندهی سپاه ایران است. پس از سه روز جنگ، سپاه توران وادار به عقبنشینی میشود. افراسیاب، شاه توران، پیشنهاد صلح میکند. سیاوش از او میخواهد برای تضمین صلح، صد نفر گروگان نزد او بفرستند و شهرهای ایران را که قبلاً تصرف کرده باز پس دهد
>>>
PAHLAVI
Many claim they -- unlike the Shah -- knew Khomeini would come to power
Abbas Milani is one of the best Iranian historians. He conducts a lot of “primary source” research and has a reasonable approach to facts. I have not seen him to intentionally misrepresent facts. But he is wrong about a critical analysis of Iranian history under the Shah. He is not really wrong about the simple facts but rather misses the larger context. Mr Milani places the primary blame for Iran's Islamic revolution on the Shah.
>>>