EXPLORE
Photo essay: Fragments of life
by
Azadeh Azad >>>
THEATRE
Zahra Noorbakhsh’s show has sold out every performance since its debut
A few years, before Zahra Noorbakhsh moved to the New York stage, her grandma didn’t want to shake hands with me. At the time, Zahra was an undergrad literature major at Berkeley and may have thought it was about time her conservative Muslim grandmother met her real-life friends. After so many years in the U.S., I had forgotten that when you greet a chadored Iranian woman of grandma’s generation, proper etiquette is to look down at your feet as you say your
salaam. Then if it turns out she’s not ultra-conservative, she’ll let you know
>>>
MUSICIAN
Photo essay: Intimate conversation with Ziba Shirazi
by
Nazy Kaviani >>>
HAPPINESS
خوب است اگر بتوانیم و بخواهیم با شادابی و صبوری خودمان را آماده تغییرات اساسی کنیم
این روزها نه تنها ایران در مخمصه نوعی مدیریت غیر انسانی و حکومت قرون وسطایی گیر افتاده و با نابسامانی و ناهنجاری دست به گریبان است، بلکه در سراسر کره خاکی نکاتی را میتوان برشمرد که خوشبینترین افراد را نیز به واکنشهای یاسآلود سوق میدهد. واکنشهای اعتراضآمیز ما پاسخی منطقی به بحرانی است که به عنوان شهروندان ایرانی با آن روبهرو هستیم. با این همه این روحیه اعتراض در سوی دیگر خود، جلوههای مثبت زندگی را نیز به رخ آدمها میکشاند
>>>
IRAN
Moments of the past pass in a moment, as lifetime of memories
Moments of the past pass in a moment, as lifetime of memories. A picture of me in one spot of past moments scans quickly showing a joyful kid. Irrelevant now, just a memory of past that now is what was and not what if. Nothing in time is cherished when present, because present is future goals. Past remains a powerful scent capturing a room of desired what if. This travel has an end unless past remains, where arriving to a destination reminds of times of when there was once
>>>
MUSICIAN
Photo essay: Setar Master Kourosh Taghavi
by
Nazy Kaviani >>>
FASHION
Unique items of wearable art
by
Fariba Mirzaie >>>
PLAY
"Zohreh va Manouchehr" is the cleverest Iranian theatrical production I have seen
Seeing Shahrokh Moshkinghalam on stage dressed up as Zohreh, the Goddess of Love, evokes an eerie sense mystery. We think of honeyed speech and gazelle like body movements as female, but the actor in Moshkinghalam knows better. He drapes the goddess’ glamour wear over his masculine flat chest and judiciously sidesteps trying to imitate a woman’s voice pitch. With reddish curls tumbling from his head down to his waist, he appears as a mesmerizing, and oddly beautiful, not-quite-human entity
>>>
BATTLE
Sassanian Iran and Byzantine Rome were possibly the only two empires on earth to be “hyper-powers” during late antiquity; the Greek speaking Christian Romans (or Byzantines) dominated the countries of Italy, Spain, Greece, Egypt, Syria, Asia Minor (Turkey), Armenia, western Mesopotamia (Iraq) and the Balkans. The Zoroastrian Sassanian Persians ruled an empire that included parts of India, Afghanistan, Pakistan, Iran, eastern Mesopotamia and Tajikistan. These two empires were neighbours and bordered each other from the time of their individual establishment
>>>
REZA SHAH
فصل مشترک همه ی جریانهای خواستار سرنگونی نظام پادشاهی در ایران، نه استبداد ستیزی آنها [آنگونه که ادعا میکنند] که زن ستیزی افسارگسیخته ی ایشان بود [و هست] و عدم باورشان به حقوق برابر همه ی انسانها و تلقی عوضی شان از آزادی زنان. تفاوتی هم نمیکند که خود را پشت کدام حزب و دسته و گروه و ایدئولوژی ای پنهان کرده اند، یا نکرده اند. سکوت پرسش برانگیز جریانهای خواستار ماندگاری نظام کهریزکی اسلامی، در رابطه با تجاوزهای سیستماتیک به حقوق زنان و تن زنان، از همان آغاز به قدرت رسیدن سید روح الله خمینی، درستی این «تئوری» را نشان میدهد
>>>
WOMEN
هنرمند زن ایرانی ناچار است از ترس قضاوت شدن دائما خودش افکارش و تمایلاتش را سانسور کند
یکی از بزرگترین معضلات اجتماعی ما فعالیت بانوان در عرصه ی هنری است. به خصوص در زمینه هایی که بعد اجتماعی فراگیرتری دارد از جمله بازیگری و خوانندگی. بر خلاف عده ای از دوستان که معتقدند انقلاب باعث محدودیت بیشتر خانم ها در چنین عرصه هایی شده است من معتقدم قبل از آن چارچوب سنتی و تفکرات قرون وسطایی بعضی از مردان جامعه و در پاره ای از موارد زنان جامعه باعث این محدودیت ها شده بود
>>>
CHARMED
Shahrzad Sepanlou concert at Yoshi’s
By the time we got to the encore, the audience’s polite “let’s wait and see” clapping had turned into a heartfelt applause of delighted surprise. Stage time was short at San Francisco’s Yoshi’s Jazz Club and we weren’t sure if we were even going to get that encore. But when its final note was played, the crowd enthusiasm broke the critic’s barrier. It was as though a tennis champ had slammed a powerful ace blowing away his opponent with game, set and match
>>>
TRUST
چرا با مادرم اینکار را کرد؟ چرا با من—دختر محبوبش اینکار را کرد؟ چرا ما را کشت؟
عکسی نشانم داد. عکس سیاه و سفید دخترکی چشم و مو سیاه که تولدش بود. پشت سر او پدرم ایستاده بود با یک زن. از این صحنه هیچ چیز یادم نمی آید جز حرف پدر که گفت این عکس توست و این زن هم مادر واقعی ات. هیچ یادم نمی آید چند ساله بودم ولی آنقدر عقل داشتم که بببینم آن دختر توی عکس من نیستم
>>>