خداوندا اگر هستی کجایی
چرا یک شب به شام ما نیایی
چه بسیار مردمان در جستجویت
تو لیکن خود ز ما پنهان نمایی
به صبح و ظهر و شب از تو کنیم یاد
به امید نشانی و صدایی
اگر مشکل در آید دست حاجت
بریم ما سوی عرش کبریایی
به درگاهت کنیم ما آه و ناله
به این باور که تو مشکل گشایی
همی گویند که تو در قلب مایی
همیشه یاور و همراه مایی
ز همره بودنت ما را چه حاصل
گره از کار ما گر ناگشایی
خداوندا اگر هستی کجایی
چرا یکشب به شام ما نیایی
*******
چرا اینگونه آن را آفریدی؟
اگر تو خالق این عالم هستی
چرا در روح انسان بی تامل
توان خوب و بد با هم دمیدی؟
چرا بنیان این عالم نهادی
تو بر جنگ سیاهی با سپیدی؟
چرا بر خاطیانی کو به نامت
ستم کردی و بند از بند دریدی
بلائی آسمانی نافرستادی
نهیبی از سر خشم ناکشیدی؟
****
در آن هنگام که قوم غالب ژرمن
یهودی را به زیر پا لگد می کرد
چه بسیار از یهودان کو به درگاهت
شب و روز التماس و اقتدا می کرد
اراده گر تو می کردی چه آسان بود
نجات این گروه از مرگ و زجر و درد
و لیکن تو نشستی در پس پرده
نظاره گر شدی چون داوری خونسرد
یهودی کو ستم دیدی به صدها سال
ز جاهل عیسوی های یهود آزار
گریخت سوی فلسطین تا بدور باشد
ز آزار نصاری روان بیمار
و لیکن چون بدان خطه فرود آمد
بسی با مردم بومی بکرد پیکار
فلسطینی بیچاره فراری شد
ز شهر و خانه خود از سر ناچار
به درگاهت دعا کرد هر فلسطینی
که یا رب این بلا از موطنم بردار
اراده گر تو می کردی چه آسان بود
رهائی دادنش زین وضع نکبت بار
صدایش را شنیدی و چه آسوده
تماشا گر شدی تو از سر دیوار
***
خداوندا بکن کاری بزن حرفی
و اگر نه من ترا اینسان دهم هشدار:
چو از بیرحمی ظالم، زند فریادها مظلوم
اگر ساکت بود ایزد، وجودش چون شود معلوم؟
نادر حبیبی
شهریور ۱۳۹۱ (۲۰۱۲)
Recently by Nader Habibi | Comments | Date |
---|---|---|
دفاع نه تهاجم | 7 | Oct 02, 2012 |
ایرانیان بر چند نوعند؟ | 10 | Jul 11, 2012 |
Person | About | Day |
---|---|---|
نسرین ستوده: زندانی روز | Dec 04 | |
Saeed Malekpour: Prisoner of the day | Lawyer says death sentence suspended | Dec 03 |
Majid Tavakoli: Prisoner of the day | Iterview with mother | Dec 02 |
احسان نراقی: جامعه شناس و نویسنده ۱۳۰۵-۱۳۹۱ | Dec 02 | |
Nasrin Sotoudeh: Prisoner of the day | 46 days on hunger strike | Dec 01 |
Nasrin Sotoudeh: Graffiti | In Barcelona | Nov 30 |
گوهر عشقی: مادر ستار بهشتی | Nov 30 | |
Abdollah Momeni: Prisoner of the day | Activist denied leave and family visits for 1.5 years | Nov 30 |
محمد کلالی: یکی از حمله کنندگان به سفارت ایران در برلین | Nov 29 | |
Habibollah Golparipour: Prisoner of the day | Kurdish Activist on Death Row | Nov 28 |
التماس نکن
trawetsdorThu Sep 27, 2012 10:37 AM PDT
گر در میان نباشد پای وصال جانان/مردن چه فرق دارد با زندگانی ما. فروغی بسطامی سرایندهٔ بیتِ بالا جز بسیارانی است که التماس میکرده اند "خدایا باش" . برخی از همجنسان مان کار رابفهمی-نفهمی به تهدید هم میکشانند: «خدایا حتماً باید باشی". قابل توجه است که اجزاء متشکلهٔ مغز انسان که مجذوبیّتِ به پدیده هایِ موزونْ مثلِ شعررا سازمان دهی میکنند زمنیه ساز اعتقادِ به ماوراء طبیعه هم هستند. ( یادآوری: اعتقاد یا عدم اعتقاد انسان به یک امر دلیل یا اثبات وجود یا عدم آن امر نیست). بوعلی از نوادری بود که در اوایل هزاره دوم میلاد به" deism " رسید. چیرگیِ مشقّت بر زندگیِ روزمرهٔ انسان، لاینفک بودنِ عسرت از حیات بشر، و فراوانیِ مداومِ «شر»های انسانی و طبیعی (بیماری،زلزله، جنگ ,سیل وخشکسالی و قحطی ناشی از آن) اجازهٔ تکامل به خدایِ «انسان-نما» نمیداد . هفت قرن بعد از ابن سینا جمعی در عصر روشنگری اروپا جرأت کردند پردهٔ پندار را کمی پس بزنند. افزایشِ مسئولیت پذیریِ انسانْ سریعاً "deism " را به "atheism " تصعید کرد. اما جمع کثیری از ساکنان زمین نتوانسته اند از فرصت پیش آمده برای انتخاب استفاده کنند.اگر ستارگان درخشان عصر روشنگری اروپا نتوانستند دست از سرِ یک "حدّاقلْ خدا" بردارند شاید جا داشته باشد به اهالیِ کرهِ زمین کمی تخفیف دهیم. کارِ هنرمند خلق اثر و وظیفه منتقد معنا بخشیدنِ به اثر است. کلامِ بسطامی را میتوان پلّه ای برای دستیابی به معنایِ نوین قراد داد ، در زمانی متفاوت با عهد بسطامی و با تفسیری متفاوت از نیازهای عصر او. شاید بسطامی هم خوشحال میشد چنانچه میدید انسانهای بعد از او زنجیرهایی که او را اسیر کرده بودند از پا باز کنند. اروپا هدفی داشت و راه حلی پیدا کرد که منجر به مشکلگشایی هایی هم شد. روش و هدف را یکسان نگیریم. میتوان از راههای متفاوت به مقاصد مشابه رسید. پیشزمینهٔ بازنشسته کردن قدرت مطلق نهادینه شدن «فردیّت » و «مسئولیت پذیری» است. دومّی اروپا را نجات داد. اولّی هر چند مرتبط با دوّمی اما محصولِ جانبیِ آن بود.
مهربان عزیز
Mahmoud SerajiWed Sep 26, 2012 07:58 PM PDT
با احترام فراوان به آقایان سراجی و حبیبی
MehrbanWed Sep 26, 2012 07:20 AM PDT
استاد عزیز جناب سراجی، اگر مردم بدانند که رشته کار دست خودشان است و نه دستِ خدا شاید اجازه ندهند که دائماً مظلوم واقع شوند. سوال نادر حبیبی سوال بدی نیست اگر کسی جرات کند آنرا از خدای خودش بپرسد. با احترام مجدد
جناب نادر حبیبی
Mahmoud SerajiTue Sep 25, 2012 04:58 PM PDT