LEFT

چپ پسامدرن

اصلاحات و عصر جدید پسا مدرن گرایی

30-Nov-2007 (2 comments)
تاریخ چپ گرایی در ایران پس از انقلاب تا پیش از دوم خرداد صحنه نقش آفرینی چپ های سنتی بود. دوم خرداد اولین فرصتی بود که چپ مدرن توانست عملا قدرت را به دست بگیرد. با این حال ۸ سال اصلاحات به دلیل تندروی هایی که خاص چپ مدرن بود شکست خورد و اصلاحات با یک بن بست روبرو شد . بن بستی که تا امروز هم ادامه دارد. ام...>>>

AHMADINEJAD

نبرد روستائیان و روشنفکران؟!

رئیس جمهور عملاً چشم امید بر طبقه متوسّط شهری ایران بسته است

29-Nov-2007 (2 comments)
سفرهای استانی رئیس جمهو از منظر های متفاوتی مورد توجّه منتقدین دولت قرار گرفته است. اینکه این سفرها برغم هزینه دار بودن و دور کردن رئیس جمهور از رسیدن به امور مملکت داری، همچنان از آنها دست نکشیده است پرسش درخور تامّلی بوده و ذهن نقاّد را به خود مشغول می کند؟امّا از جنبه ای دیگر نباید از خاطر دور داشت شعار ِ اساسی که منجر به پیروزی وی در انتخابات گذشته بر حریفان شد مسئله مردم گرایی و حمایت از اقشار کم در آمد بود .>>>

LOVE

رنگ آمیزی چشمان تو

ابر و باد لباس های زمینی مان را از تنمان بیرون می آورد

28-Nov-2007
آرام از کنار خانه ی تو گذشتم بی آنکه درش را بزنم .آرام بی آنکه حتی گل های آفتابگردان سرشان را بگردانند و نیم نگاهی به رد پای من بکنند .از کنار نرده های خانه ات که می گذشتم به رنگ آمیزی در و دیوار نگاه کردم و به یاد آن روزی افتادم که برای نقاشی صدایم کرده بودی . ساعت نه صبح بود که زنگ خانه ام را زدی .تازه میز صبحانه را جمع کرده بودم ، فنجان قهوه به دست در را باز کردم .با کلاه حصیری قهوه ای رنگ و لباس کار ایستاده بودی .دوچرخه ات را به نرده خانه تکیه داده بودی باصدای نرمت گفتی هنوز آماده نشده ای ؟>>>

IDEAS

روشنفکری ایرانی و چهار لایه متناقض

جهت گیری همه احزاب به سمت نسل چهارمی تر شدن است.

26-Nov-2007 (2 comments)
روشنفکری ایرانی حاصل میل ایرانی ها به جبران عقب ماندگی های خود در دو سده اخیر بود. انقلاب مشروطه به عنوان اولین حرکت عظیم سیاسی در ایران عموما به عنوان نقطه عطف روشنفکری از یک جریان خاص به جریان عام گرا تلقی می شود. در طول تاریخ صد و اندی ساله خود روشنفکری ایرانی از مسیرهای عجیبی گذر کرده است.>>>

HUMOR

نهار روز " شکر گزاری"

آخه نونت نبود آبت نبود، خب لامسب زرده به کون میکشیدی، خونه میموندی، یه چیزی هم همونجا کوفت میکردی دیگه

25-Nov-2007 (17 comments)
"به به سلام، چه عجب از این طرفها آقا! خیلی خوش آمدین. مگه اینکه دیگرون دست شمارو بزور بکشند و بیارنتون اینجا، خودتون که اصلاً یادی هم از ما نمیکنین! نه باکفش بفرمائین، تورو خدا در نیارین، صفا اوردین، بفرمائید بریم تو ایوون همه اونجان، بفرمائین." و ماهم با عرض ادب، خضوع و خشوع معمول و چاق سلامتی با شیرین خانم و شوهرشان ایرج خان و چند تن دیگر از میهمانان ایشان که مثل بنده و دوستم مسعود قدری زودتر رسیده بودند دست دادیم و وارد منزل زیبای ایشان که در منطقه با صفائی بنام "پاسیفیک پلی صید" مجاور تپه های سر سبز "سانتا مونیکا" قرار گرفته است شدیم.>>>

POLITICS

جای خالی احزاب غير ايدئولوژيک

جهان سياسی ما کلاً ايدئولوژی زده است و در نتيجه فضای لازم برای رشد دموکراسی را فراهم نمی کند

24-Nov-2007 (4 comments)
به نظر من، بن بست کنونی اپوزيسيون حکومت ايدئولوژيک اسلامی، دقيقاً نتيجهء عدم دوری اپوزيسيون از «ايدئولوژی کاری» و آلوده شدن به «ايدئولوژی زدگی» است ـ وضعيتی که نمی تواند آلترناتيوی امروزی و دموکراتيک را در برابر حکومت اسلامی بنشاند. >>>

IDEAS

از نيمه راه گمشدگی

فلسفه را همچنين می توان به زبان طنز هم نوشت

23-Nov-2007 (2 comments)
داريوش فروهر، در زمان انقلاب، دفترش پاتوق من روزنامه نگار پر شر و شور آن زمان بود؛ و صرفنظر از افق های سياسی متفاوت، صميميت پر صلابتی در او بی اختيار افق هامان را برای لحظاتی که با هم بوديم در هم يکی می کرد. و مجيد شريف، حضورش در اين غربت مضاعف، برايم غنيمتی بود که تنها پس از آن که از دستش دادم معنايش را شناختم. جای خالی مجيد را ديگر هيچکس نتوانست در من پر کند. و او خيلی از اين نوشته ام خوشش می آمد. و خيلی در باره ی اين نوشته با هم حرف زده بوديم و بحت کرده بوديم و گفته بوديم و خنديده بوديم و در دل گريسته بوديم اما.>>>

VOICES

بگذار زبانها بگویند

آزادی بیان: تفسیری بر یك شعر

22-Nov-2007

در 22 نوامبر 1988 پس از شنیدن خبر قتل داریوش و پروانه فروهر شعر زیر را نوشتم:

ای دشنه
كاش بر آن دست
شوریده بودی!...

چرا شاعر دشنه را مورد خطاب قرار داده است؟ چرا قاتل را نه؟ و از آن مهمتر چرا مقتولین را نه؟ 

>>>

NUCLEAR

شیرین عبادی و حمایت از ظالم

عبادی نمی‌فهمد که اهمیت غنی ‌سازی برای ایران درست به اندازه‌ی اهمیت تامین آب و تلفن و نان شب مردم است

21-Nov-2007 (124 comments)
اولین مشکل استدلال عبادی آن است که در خدمت قدرت است، نه در خدمت قربانی. یعنی درست به همان روشی که مردسالاران وقتی مثلا زنی مورد تجاوز قرار می‌گیرد بجای ملامت مرد متجاوز، زن قربانی را سرزنش می‌کنند که چرا مثلا با زن بودنش (که طبیعتا حق اوست)‌ باعث تحریک مرد متجاوز شده است، عبادی هم ایران را سرزنش می‌کند که چرا با استفاده از حق‌اش بر اساس قوانین جهانی آمریکا را به تجاوز تحریک می‌کند. >>>

GLOBALIZATION

حدود جهانی شدن ما

چاره ای نداريم که هم جهانی فکر کنيم و هم در ساختن جهان امروز و فردا شرکتی فعال داشته باشيم

21-Nov-2007 (5 comments)
در مسير مطرح شدن مفهومی به نام «جهانی شدن»، ما ايرانی ها نيز، چه آن ها که در داخل ايران و چه آن ها که به صورت پراکنده در سراسر جهان زندگی می کنيم، خواسته و ناخواسته به اين ميدان وارد شده ايم و، به اين ترتيب، مدتی است که، سخن گفتن از «جهانی شدن» در بين ما هم متداول شده است و به نظر می رسد که هر چه پيش می رويم بيش از پيش به بحث درباره ی اين روند و به حضور داشتن در آن تمايل پيدا می کنيم. >>>

TORTURE

شکنجه‌های رایج

شایع‌ترین انواع شکنجه‌هایی را که در دوران بازجو یی در زندان‌های رژیم اعمال می‌شوند

20-Nov-2007 (14 comments)
تمامی رژیم‌های سرکوبگر استفاده‌ی گسترده از شکنجه را به عنوان اصلی‌ترین و کارسازترین ابزار برای دست‌یابی به اطلاعات به منظور دستگیری، سرکوب، فروپاشی و نابودی نیروهای سازمان‌های مترقی و مبارز و مخالف خود می‌شناسند. آن‌چه که رژیم جمهوری اسلامی را از دیگر رژیم‌های سرکوبگر دنیا متمایز می‌کند، تداوم شکنجه، آزار و اذیت و اقدام‌های خودسرانه و غیرانسانی بعد از دوران بازجو یی و در دوران تحمل کیفر و حتا بعد از آزادی از زندان است. دامنه‌ی اقدام‌های سرکوبگرانه تا آن‌جاست که خانواده و کودکان زندانیان را نیز در بر می‌گیرد. در نظام جمهوری اسلامی شکنجه در سه مرحله و به سه منظور انجام می‌گیرد>>>

LIFE

مگی در تلاطم زمانه

با هر وزش باد خودش را به من می چسباند و من گرم می شدم

19-Nov-2007
در هوای پائیزی به بلفاست رفتن مزه ای دیگر برایم داشت .پل دوست ایرلندی ام به استقبالم در ایستگاه قطار آمد . چمدان کوچک سیاهم را به دنبال خود کشیدم .آخر های ماه سپتامبر بود .پائیز دوست داشتنی از راه رسیده بود .برگ های نارنجی درختان در سراسر راه به روی زمین ریخته شده بودند .خورشید کم جان تر از روزهای قبل بود .مقداری از راه سوار کشتی شدم و در تلاطم دریا امواج شکسته می شدند و باد سرد وادارم می کرد که کت مشکی ام را تنم کنم>>>

SECESSIONISM

«ايالات متحدهء ايران»

منطق درهمريختهء جدائی طلبی

18-Nov-2007 (22 comments)
بنظر من، اصرار مدام بر وجود «ملت های مختلف» در برابر «ملت فارس» و، در همان حال، زير فرش کردن مفهومی به نام «ملت ايران»، نشانگر اين واقعيت است که جدائی طلبان اتفاقاً مشکلی واقعی با آنچه که «ملت فارس» می خوانند ندارند و مشکل اصلی آنها با وجود گسترده و فراگيری به نام «ملت ايران» است.>>>

LOS ANGELES

در آئین "رقص- درمانی"  و "چماق- درمانی"

همه با یکدیگر رقابت میکنند که به کون لغات انگلیسی پسوندهای فارسی ببندند

16-Nov-2007 (12 comments)

بذار ببینم، 21 بعلاوه 4 میشه 25 دلار، یکدونه دوغ 3 دلار، ماست و موسیر هم حالا میگیم 5 دلار، خوب اینکه میشه 33 دلار، دو دلار هم مالیاتش، این 35 دلار، پس چرا اون از ما 41 دلار گرفت؟" ضمن رانند گی داشتم حساب میکردم که یارو گفت چلوکبابش "تو- فور- وان" یعنی دوتاش به قیمت یکی. پس چطور شد دوباره رودست خوردیم و شش دلار از ما زیادی گرفت؟

>>>

MOJAHEDIN

مَردُم! خودتان قضاوت کنيد!

در ارتباط با دشنامباران اخير من از سوی مجاهدين

15-Nov-2007 (51 comments)
اين روز ها مجاهدين خلق، در پی اوجگيری هرچه بيشتر تلاششان برای فراهم آوردن زمينه ی حمله ی نظامی آمريکا به ايران، و در آستانه ی ورود به مرحله ی اقرار صريح آقای رجوی به اين که تهديد جهان نه جنگ، بلکه «نه جنگ» است، به صورت سيستماتيک، حمله به کسانی را که هرکدام به اندازه ی وسع خود خطرات جنگ و حمله ی نظامی به ايران را افشا می کنند در دستور کار خود قرار داده اند.>>>

FACEBOOK