POETRY

فصل نو
17-Feb-2010
گندابه ی پایان چیزیست
در مشام
کهنه‌ها را خیس کنیم
فصل نو
پاکی میطلبد >>>

HUMILIATION

ژن های تاریخی و ملّی

یا شباهتهائی ظاهری؟

15-Feb-2010 (8 comments)
برخی از وقایع دوران پادشاهی هرمزچهارم و پسرش خسرو پرویز را که بیست و دوّمین و بیست وسوّمین پادشاه ساسانی – اواخرقرن ششم و اوائل قرن هفتم میلادی (٥٩٠- ٦٢٨) – بوده اند می آورم و با وقایع مشابهش در زمان پادشاهی محمّد رضا شاه پهلوی و دوران پس از او مقایسه می کنم. و شما خود داوری کنید که اینها آیا فقط شباهتهائی ظاهری است و یا ژن های تاریخی و ملّی. فرستادن لباس زنانه - هرمز چهارم (٥٧٩ – ٥٩٠ میلادی) برای تحقیر مخالف سر سختش بهرام چوبینه که سرداری بزرگ و پهلوانی بنام بوده است لباسی زنانه با شلواری سرخ و سرپوشی زرد رنگ به عنوان هدیه برای او می فرستد: >>>

POETRY

پریشانی ها
15-Feb-2010
پریشانی ات
آتشم زد
ای زاده ی  ماه آب
تو شعله وری امروز
و من تبخیر  تو >>>

CHOMSKY

راه دشوار دمکراسی در ایران

گفت و گوی جرس با نوام چامسکی

13-Feb-2010 (100 comments)
...>>>

POETRY

 وای دلم
13-Feb-2010 (8 comments)
ای وای  دلم  که  رفته  از  دست  دلم
  هر کس که به دل نشست بشکست دلم
  دیوانه  دلم  اگر  کمی‌  عاقل  بود
  افسار  گسسته  دل  نمی بست  دلم >>>

POETRY

شیهه ی بهمن
13-Feb-2010
در شهر تو، شبدرها
کی شیرین می شوند؟
در سرزمین من، آن سال
در سردی بهمن رسیدند >>>

DEMOCRACY

جنبش دموکراتیک

ماهیت جنبش سبز چیست؟

11-Feb-2010 (one comment)
شعار «رأی من کو؟» شعار دموکراسی است. شعاری که می‌گوید تنها اراده شهروندان که از طریق صندوق رأی اعمال می‌شود، و نه هیچ عامل دیگری، باید در اداره جامعه تصمیم گیرنده باشد. شعاری که نقش هر عامل و نیروی دیگر را که منبعث از رأی شهروندان نباشد نفی می‌کند. شعار دهنده می‌گوید که کسی نمی‌تواند به نام دین، خدا، و یا هر قدرت طبیعی یا ماورای طبیعی دیگر رأی خود را بر رأی من مرجّح بشناسد و آن را نادیده بگیرد. شعار در واقع به معنای نفی سلطه دین یا حزب و ایدئولوژی بر حکومت است. شعار می‌طلبد که حکومت تنها مشروعیت خود را از رأی مردم بگیرد و رأی مردم که از طریق نمایندگان منتخب آنان ابراز می‌شود تعیین کننده تصمیمات حکومتی باشد>>>

POETRY

برای شکوفه های بر باد
11-Feb-2010
برشاخ ِ نازک شعرم ترانه ئی شکفت؛
چه بی درنگ ولی
خموش شد به کوته ِ آهی.
وقت خزان نبود
که توفان موسم سرد
گذر کرده باشد از باغ
به قصد ِ شبیخون، >>>

Q & A

اهمیت رفتار مردم در 22 بهمن

پرسش و پاسخ

09-Feb-2010 (4 comments)
روز 22 بهمن معترضین سبز به خیابان خواهند آمد و خواسته های خود را بیان خواهند کرد. باید دید که اکثریت آنها چه خطی را دنبال خواهند کرد و چه شعارهایی خواهند داد. آیا به دنبال ساختار شکنی، درگیری با نیروهای انتظامی و تصرف مراکز حساس حکومت خواهند بود؟ یا اینکه به توصیه رهبران سبز گوش خواهند داد و از قانون اساسی فراتر نخواهند رفت و شعار براندازی نخواهند داد. البته 22 بهمن آخرین ایستگاه این قطار نیست. روزهای دیگری هم خواهند بود. ولی 22 بهمن شرایط حرکت بعدی را تعیین خواهد کرد>>>

SLOGANS

 استقلال، آزادی، جمهوری ایران

بسوی اتحاد گسترده ایرانیان دمکرات برای بزیر کشیدن نظام ولایت فقیه

09-Feb-2010 (one comment)
شعار های ما انعکاسی از مطالبات و خواسته های متنوع هموطنان مان است. این که عده ای ممکن است بعضی شعار ها را “نپسندند” مشکل آنهاست. شاید بهتر باشد این افراد ظرفیت خود را برای شنیدن صدا های متنوع و گاه متفاوت افزایش دهند. چرا که خواست مهم جنبش ما احترام به آزادی بیان و نهادینه کردن فرهنگ دمکراتیک و چند صدایی است. اگر به انقلاب 57 نظر بیاندازیم، آنچه که از آنروز تا به امروز قابل مشاهده است: عدم تحمل نظر مخالف بوسیله کسانی است که در موقعیت قدرت قرار میگیرند>>>

GREEN

 خواستۀ اصلی جنبش سبز چیست؟

حاکمیّت مردم یا ولایت مطلقۀ فقیه

07-Feb-2010 (3 comments)
طی صد سال گذشته، جنبش سبز چهارمین قیام مردممان برای کسب عدالت و آزادی است. اینبار تکلیف روشن تر است زیرا روحانیان برای نابود کردن جنبش، دیگر از پشت خنجر نمیزنند، بلکه شمشیر را از روبسته و با کمال وقاحت بنام فقاهت از هیچ جنایتی برای خاموش کردن ندای حق طلبانۀ مردممان دریغ نمی کنند. ملت ایران در یک سیر تکاملی در پیکارهای خود برای کسب عدالت، استقلال و آزادی از دوران انقلاب مشروطیت؛ جنبش ملی شدن نفت و انقلاب 57 درسهائی آموخته که برای پیروزی جنبش سبز حیاتی است>>>

ANGELS

دو فرشته ی ایرانی

هی رفیق جان باور کن ما هنوز زنده ایم

07-Feb-2010 (6 comments)
نردبان چوبی آسمان را نگاه کردم که خیس از آب باران شده بود و فرشته ها بی آنکه نام مرا بدانند به نام صدایم کردند و من خوب که نگاهشان کردم آرش و محمد رضا را شناختم. کمی از مستی ام کاستم تا خدای نکرده حمل بر بی ادبی ام نکنند. آخر می دانید همین دو روز پیش خبرش را شنیده بودم که با طناب به دار آویخته شده بودند ولی بیشتر که نگاه کردم نه به گردن شان سرخی پیچیده بود و نه حتی رد تیری بر سینه شان ماسیده مانده بود>>>

DATE

مصاف ۲۲ بهمن

همه نیروهای فعال در جنبش سبز از مردم خواسته‌اند که در تظاهرات ۲۲ بهمن شرکت کنند

03-Feb-2010
در آستانه ۲۲ بهمن، رژیم جمهوری اسلامی آخرین حربه‌های خود را برای سرکوب جنبش آزادی‌خواهانه مردم به صحنه آورده است. گروگان‌کُشی - تاکتیکی که شقی‌ترین جنایت‌کاران حرفه‌ای برای پیش‌برد هدف‌های خویش به کار می‌گیرند - یکی از این حربه‌ها است. این کار با کشتن آرش رحمانی‌پور و محمدرضا علی‌زمانی هفته گذشته آغاز گردید و بلافاصله اعلام شد که افراد دیگری را نیز برای سیری عطش خون حاکمیت ردیف کرده‌اند. بعد، امام جمعه محبوب ولی فقیه در نماز جمعه با عربده‌کشی به این کار احسنت گفت و کشتار بیشتری را طلبید>>>

REALITY CHECK

جان فرحی: نجواها و ناگفته ها

حواس پرتی مدعی

03-Feb-2010 (10 comments)
بر سر زبان افتادن نام آقای جان فرحی به اتهام کلاهبرداری و سوء استفاده های مالی، آتش یهودی ستیزی و اصطلاحا آنچه آنتی سمیتیزم نامیده می شود را تیزتر کرده است. این روزها در لوس آنجلس در هر جمعی که می نشینی به شرطی که دوستان یهودی حضور نداشته باشند، یکی پس از دیگری نظریاتی می دهند و با استناد به شواهدی احکامی صادر می کنند که گویا از فرط بدیهی بودن به قضایای مسلم هندسی می ماند که انکار و یا رد آن تائیدیه ای بربیسوادی و بی صلاحیتی و حواس پرتی مدعی ست>>>

IDEAS

معنویت و پاکدینی روشنفکرانه - 2

آیا معنویت و پاکدینی روشنفکرانه میتوانند بدیلهائی برای دین باشند؟

03-Feb-2010 (one comment)
در ربع آخر قرن بیستم در آمریکا شاهد یک حرکت مذهبی بنیادگرایانه قوی بوده ایم که شاید بتوان از آن به سومین احیای مذهبی (اولی و دومی در قرون هجدهم و نوزدهم رخ دادند) تعبیر کنیم. در ایندوره شرکت مردم در کلیساهای بنیاد گرا بمراتب بیش از اقبال آنها از کلیساهای "جریان اصلی" پروتستان (مانند پرسبیتارین و اپیسکوپل و متدیست) بوده است. عجیب اینست که جامعه شناسان این دوران بجای مطالعه این پدیده هنوز به مرده ریگ عصر روشنگری یعنی خیال خوش تقدس زدائی از تفکر انسانی (سکولاریسم ذهنی) و ناسوتی سازی حیطه عمومی تکیه میکردند>>>

FACEBOOK