SEPEHRI

 سهراب چگونه شعر خود را می خواند؟
19-May-2012 (one comment)
کلمه خوشحال نسبت به غمگین, خوشحال است چون نقطه های خوشحال جهت بالا رونده دارند در حالی که در کلمه غمگین نقطه ها در پایین قرار دارند. خندان نسبت به گریان, خندان است چون نقطه ها در بالای حروف قرار دارند در حالی که در گریان نقطه ها در پایین است و مثل دو اشک در حال چکیدن هستند. خوشگل نسبت به زشت, خوشگل است >>>

POETRY

چشم براه
19-May-2012
می میرم و صد سال بعد
دوباره با آمدن بهار
از خاک جوانه می زند بدنم
و از سرمی گیرد زندگی.
>>>

CULTURE CLASH

تفاوت فرهنگی و فجایع ناشی از آن

چند فرهنگی وقتی مثبت و سازنده است که فرهنگ‌های موجود در ان ارزش‌های اولیه برابری و آزادی انسانی را به رسمیت بشناسند

17-May-2012 (7 comments)
آنچه که در پرونده پاکستانی‌ها در بریتانیا اتفاق افتاد با آنچه که در برزیل به دست دیپلمات جمهوری اسلامی صورت گرفت، هر دو از فرهنگ مردانه‌ای بر می‌خیزد که نه فقط زن خودی را شیئ جنسی می‌شمارد که باید او را تحت کنترل داشت و بلکه به زن ناخودی (نامسلمان) به چشم طعمه‌ای نگاه می‌کند که می‌توان آن را تصاحب و تصرف کرد و مورد تجاوز قرار داد. در این فرهنگ، پسر خانواده حق دارد به هر نوع فعالیت جنسی بپردازد>>>

IDEAS

تأویل باید معتبر باشد

به باور من تنها یک فلسفه ی قرون وسطایی دینی بود که رگه هایی از خردگرایی در خود داشت

16-May-2012
من تنها کوشیدم نشان دهم که بسیاری از مفسران دینی ما در نیم سده‌ی اخیر، با تزریق مفاهیم خودخواسته به کتاب های مقدس چون قرآن و اوستا، به سوءاستفاده ی آرمانی از این متون دست زده‌اند. من اگر چه در کار پژوهش، "تحلیل" علمی و اندیشه ی انتقادی را بر تعبیر و "تأویل" شهودی ترجیح می‌دهم، ولی ‌مخالف تفسیر متون ادبی‌، دینی و فلسفی ‌نیستم>>>

POETRY

حق نامه
16-May-2012
حق شاهین است آزادی و حق ما، نقی
ما همه آلوده و صافی شقی!

ما دهان رسته ی آزادگی
تو بیان بستگی، تخم لقی! >>>

شاهین نجفی

 ترانهِ توهین به همه

این ترانه سیلی دیگری است در صف درازِ بی احترامی ها

13-May-2012 (41 comments)
ترانه جدید شاهین نجفی تند و بی پروا است. لحن بی حرمت کننده و بی در و پیکرش به هرچه که در ایران امروز است تاخته… توی این احوالات خشن و بی حرمت کننده که رئیس جمهور غاصب، مردم وطنش را خس و خاشاک می نامد… حکومتی که توهین، فحاشی و تصویر زننده از مردم کوچه و خیابان دادن هایش، شلاق ها و اعدام ملا عام هایش، روح و روان مردم را جریحه دار کرده… >>>

POETRY

اروتیسم زنبور
13-May-2012
كِی بیارزد عسل
به سلامِ زنبور؟
زنِ بورم دوش‌ به لب آورد:
عسلم سلام! >>>

KHAMENEI

جمهوری  خامنه‌ای

نظامی که آیینه تمام‌نمای یک نفر شده است

11-May-2012 (6 comments)
با روی کار آمدن خامنه‌ای، ولایت فقیه صفت «مطلقه» به خود گرفته بود و او بر آن شد که نظام جمهوری اسلامی را آن گونه که می‌خواهد شکل دهد و اجازه چون و چرا به کسی ندهد. او که اعتبار و اقتدار معنوی خمینی را نداشت، تنها می‌توانست با حذف هر عنصر و نیرویی که در برابر او کمترین مخالفت و انتقادی را پیش بکشد به این هدف دست یابد>>>

POETRY

شاش بندان
11-May-2012 (one comment)
بشاش سر جدت،
مادر زار می زد، ولی دختر
نمی شاشید و گلدان های خانه
بی آب مانده بودند>>>

POETRY

سرود های ماندگار عشق -۹

برگ سبز - قسمت سوم

11-May-2012 (10 comments)
آنچه به یک سبزه نهان داده اند
زندگی خوش به جهان داده اند

حاصل این سبزه که در اختفا ست
عامل بی چون و چرای بقاست
>>>

GULF

خلیج
09-May-2012 (2 comments)
و به خود می گویم این بار که:
به راستی در لغت نامه ی ذهنم ز دیر باز
این
یکی واژه "فارس" نیست مگر
که "خلیج" را اعتبار بخشیده در جغرافیای خاک؟ >>>

POETRY

بازار ادویه ی اصفهان
09-May-2012 (one comment)
امروز به راسته ی ادویه کوبان می روم
تا یک بار دیگر به ذرات آفتاب بنگرم
که از روزن آسمانه ی بازار به پایین می ریزند
و از مادر بپرسم که آیا می توانم
انگشت کوچکم را
در این آبشار روشن فرو کنم؟ >>>

شاهین نجفی

نقی

آهنگ جدید با تنظیم مجید کاظمی

08-May-2012 (26 comments)
...>>>

DEMOCRACY

زنده باد جمهوری

برای ما ایرانیان باید درس خوبی از دموکراسی باشد

07-May-2012 (28 comments)
مسئله مهم در چنین لحظاتی تجربه زیستن در کشوری جمهوریخواه و تمرین دموکراسی است. سارکوزی در نطق خود به نتیجه رأی گیری احترام گذاشت و از مردم خواست که آنها نیز به این رأی گیری احترام بگذارند و آن را به رسمیت بشناسند و به فرانسه فکر کنند. کمی بعد اولاند نیز در نطق خود از مردم فرانسه تشکر کرد و از آنها خواست که حرمت ساکوزی و حرمت جمهوری را نگهدارند>>>

CLERGY

روابط روحانیت شیعه و استعمار انگلیس - قسمت آخر

عمدۀ علمای شیعه افرادی کم سواد، عقب افتاده و مادی گرا هستند

07-May-2012 (18 comments)
در سال 1866 ده سال پس از آن که انگلستان سرزمین اود را ضمیمه قلمرو خویش نمود، اقبال الدوله که یکی از بازماندگان خانواده پادشاهی نیشابوری بود و با بسیاری از افراد متنفذ در لندن آشنائی داشت تلاش نمود تا پولهائی که همچنان به سوی نجف و کربلا سرازیر بود به مجتهدین اود داده شود. انگلستان با این پیشنهاد مخالفت نمود و اظهار نمود که بر اساس قرارداد پولها باید به مجتهدین کربلا و نجف داده شود>>>

FACEBOOK