IDEAS

سکولاريسم در روياروئی با حکومت و حاکم

به محض اينکه تشکيلات مذهبی دست بکار فعاليت سياسی شوند، بايد آنها را از ردهء «جامعهء مدنی» خارج کرد

08-May-2010 (3 comments)
اغلب ما با مقولهء شرکت نظاميان در حکومت آشنا هستيم. شخصی که بعلت داشتن شغل مديريت و رهبری در ساختار نيروهای انتظامی و نظامی به منابع قدرت سازمان يافته و سلسله مراتبی بی چون و چرا دسترسی دارد نبايد بتواند که در حال داشتن آن شغل خود را نامزد مشاغل انتخاباتی نيز کرده و، در عين حفظ مقام نظامی خود، برای احراز شغلی حکومتی و دولتی انتخاب شود.بنظر من، همين امر در مورد دينکاران و سرکردگان مذاهب (و حتی سلسله های درويشی) صادق است>>>

POETRY

که سنگین دلم
08-May-2010 (one comment)
ستاره ی امشب آسمان تار من نوید داد
ستاره آب شد،از شب چکید
من آرزو کردم؛
که تیغ آفتاب از من زند این سایه ی تردید
وزین همراه تاریکم شوم آزاد... >>>

IDEAS

جنبش سبز و اهداف آن

آرمان‌های خود را به عنوان اهداف یا دستور کار جنبش سبز پیش نکشیم

06-May-2010 (5 comments)
از جمله کسانی که تلاش کرده‌اند جنبش را در چهارچوب‌های سیاسی یا ایدئولوژیک خاصی محدود کنند و یا آرمان‌های سیاسی مشخصی برای آن برشمارند اعضای «اتاق فکر» (به تعریف آقای مهاجرانی) محفل جرس هستند. در هفته‌های اولیه پس از انتخابات، آقای اکبر گنجی بر اساس اظهارات رهبران اصلاح‌طلب جنبش (و تفسیر خود از این اظهارات) برای حضور در جنبش سبز قالب‌های سیاسی خاصی تعیین کرد و معیارهای سیاسی معینی برای شرکت در جنبش سبز برشمرد. پس از آن این تلاش از سوی برخی دیگر از اعضای این اتاق و به خصوص آقای محسن کدیور دنبال شده است>>>

POETRY

چه خاموشی ای بانوی ایرانی
06-May-2010 (one comment)
نخواه که شمعی باشی
در کنج خلوتی
نخواه که به عزم کسی برافروزی و به خشم کسی خاموش شوی
قناعت مکن
به سوختن و راضی مباش
به گریستن بر سرنوشت مختوم خویش >>>

PRISONER

خيره‌سر

نگفتن و انتقاد نکردن جنايت و خيانت است که گفتن نه تنها اتهام و جرم نيست بلکه خدمتی بزرگ

04-May-2010 (4 comments)
آنچه که من در دفاع از خود برای تبری از اتهام مورد اشاره دادستانی و رأی دادگاه انقلاب ذيل ماده ۵۱۴ قانون مجازات اسلامی به اتهام توهين به رهبری بيان می‌کنم اين است که اساساً لفظ «ديکتاتور» لفظی توهين‌آميز نيست. بسا اين‌که بسياری از نحله‌ها و جريان‌های سياسی و فلسفی به ستايش از اقسامی از ديکتاتوری پرداخته‌اند. چنان‌که در آثار افلاطون (و افلاطونی‌ها) به ستايش از حکومت‌های ديکتاتوری (استبدادی) فلاسفه و طبقه کارگر (ديکتاتوری پرولتاريا) برمی‌خوريم و حتی در انديشه اسلامی با انديشه فارابی درباره رييس اول در مدينه فاضله مواجه می‌شويم که همه اين جريان‌ها شخصی ديکتاتور صالح را بهترين حاکم و حاکم واقعیِ خير ِ جامعه و جمعيت آن جامعه می‌دانند>>>

ISLAMISTS

مسلمان يا اسلاميست؟

«اسلاميسم» يک ايدئولوژی است

04-May-2010
برخی از دوستان از من می پرسند که چرا در مقاله هايم اغلب از واژهء «اسلاميست» استفاده می کنم و گروهی از «مسلمانان» را با اين عنوان مشخص می سازم. فکر کردم بد نباشد در اين مورد توضيحی دهم؛ چرا که اين تفاوت واژگانی از فرهنگ روزنامه نگاران سياسی نويس غربی سرچشمه گرفته و در آن دو واژهء مزبور دارای معانی متفاوتی هستند که توجه به آنها و کاربرد درست شان می تواند به مفاهمهء بين شرکت کنندگان در يک گفتگو کمک کند>>>

DEMOCRACY

برای تو بانوی دموکراسی ایران

برگردان شعرهایی از والت ویتمن با امید استقرار دموکراسی در ایران

04-May-2010 (one comment)
(والت ویتمن (1892-1819) شاعری است با صدایی اصیل برای دموکراسی در آمریکا. در پی سپری کردن دوران کودکی در بروکلین، او سالهای بسیاررا درمانهاتان و واشنگتن گذراند. در همان سالها بود که ویتمن از نزدیک شاهد بازگشت سربازان از جبهه های جنگ داخلی آمریکا بود و در بیمارستان ها از زخمی ها مراقبت می کرد. انسانیت فراگیر ویتمن وعشق به زندگی شهری (به ویژه مانهاتان)، همدرد بودن با همه گونه مردمان و درک دوراندیشانه و به نوعی پیشگویانه اش از واقعیت ((رویای آمریکایی))، از او شاعری ساخته است که مانند دوره ی جنگ داخلی، همچنان با روزگار امروز نیز مربوط است.>>>

MEN

مردهراسی یا مردستیزی

چالش مردان از سوی خانم صدر

03-May-2010 (11 comments)
خانم صدر بر نقطه حساسی در فرهنگ مردسالار ما انگشت گذاشته و مردان جامعه را برای نگرش به نقش خود در این فرهنگ و نقد آن به چالش کشیده است. ولی تعمیم‌گرایی ایشان (که از یک حقوق‌دان انتظار نمی‌رود) مسئله را به حد یک نبرد دایم و حل‌ناپذیر سلطه بلامنازع مرد بر زن کاهش داده است. نه همه مردان مانند امام جمعه صدیقی فکر یا عمل می‌کنند، و نه تنها مردان مسئول ادامه فرهنگ خشن مردسالار حاکم بر جامعه‌اند. باید مردان را در مبارزه علیه فرهنگ مردسالار تشجیع کرد، ولی در این مبارزه باید همه حاملان آن (و نه فقط مردها) هدف قرار گیرند>>>

EXCLUSION

سکولارها بیرون

با “قانون اساسی جمهوری اسلامی” چه باید کرد؟

02-May-2010 (21 comments)
جنبش سبز مردم ایران به روایت مولدان و نمایندگان برخوردار از اقبال ملی اش مطالباتی حداقلی و استقامتی حداکثری دارد. این مطالبات در اجرای اصول برجامانده قانون اساسی و تفسیر حقوقی و دموکراتیک دیگر اصول آن خلاصه می شود. این جنبش (تا برگزاری رفراندم) نه قصد تغییر رژیم دارد و نه مطالبه ای فراتر از قانون اساسی جمهوری اسلامی دارد. دموکراسی حداکثری یا سکولاریسم خارج از مطالبات جنبش سبز است. تاب جنبش محدود و توانش مشخص است. تبیین مطالبات بر اساس ظرفیت جنبش شرط خردمندی است.>>>

IDEAS

غیبت و ظهور

سرگردان بین دو نهایت تاریخ

30-Apr-2010 (2 comments)
بینش تاریخی حكومت اسلامی مخلوطی است از سه عامل ناسازگار: برداشت خمینی از انقلاب، مفهوم نوین انقلاب و بینش کلاسیک شیعی از حرکت تاریخ. از خمینی شروع کنیم. وی تا وقتی كه هنوز گردونۀ انقلاب به حركت نیافتاده بود، از جمله در ولایت فقیهش، صحبت از «انقلاب سیاسی اسلام» میكرد ولی بعد مانند همه عبارت «انقلاب اسلامی» را پذیرفت و مورد استفاده قرار داد. تفاوت بین این دو عبارت كه كوچك مینمود و از دید بسیاری پنهان ماند، تفاوت بین دو بینش دوری و خطی تاریخ بود>>>

LABOR DAY

روز کارگر

همه صابون های عالم نمی توانند پر های تو را سفید کنند

30-Apr-2010 (5 comments)
یادم است وقتی دبیرستان می رفتیم، دبیری داشتیم که می گفتند افکار چپ دارد، هر از چند گاهی ساواک دستگیرش میکرد ولی دوباره سر وکله اش پیدا می شد. ریاضیات درس میداد. وقتی تازه از زندان آزاد می شد، همه اش مدح شاه را می گفت ولی کم کم که خاطرات زندان یادش میرفت، دوباره شروع میکرد آخر کلاس از اوضاع بد گفتن و انتقاد کردن. ما دیگر عادت کرده بودیم و یادم است که می گفتیم : دوباره واکسن یادآوری لازم دارد تا مجدداً تبدیل به آدمی شاه دوست گردد. بر خلاف اغلب چپ های دو آتشه ایرانی آن دوران، با استالین بد بود. >>>

POETRY

شب سرود
30-Apr-2010
به فانوس و شمع
عادت مکن
که قامت عشق
ازاین روزنه ها
.نتواند گذشت >>>

IDEAS

راههای طی شده (3)

دانش و کنش میان ادیان: از تخاصم تا تفاهم

28-Apr-2010 (5 comments)
در قرون 16 و 17 در اروپا پس از جنگها و قتل عامهای گسترده میان فرق گوناگون مسیحیت اصل تحمل مذهبی به کرسی نشست. یعنی همۀ طرفهای مبارزه دریافتند که هرچند دست تا مرفق به خون مخالفان آلوده داشته باشند قادر به حذف خشونت بار رقبا از میدان نخواهند بود و برای ختم نبرد بی پایان دینی به اصل "بیائید بپذیریم که عقائد یکدیگر را نمی پذیریم" گردن نهادند.2 این تحملِِِ ِ حد اقل، هر چند کشمکش بین ادیان را از جنگ گرم به جنگ سرد تبدیل کرد اما گامی معنا دار به سوی تفاهم در میان مذاهب به شمار می آید>>>

WAR

حسن فیروزآبادی و طارق عزیز

شعارهای تو خالی بجز دشمن تراشی و بهانه بدست بدخواهان دادن، چه نفعی برای مردم ایران دارد؟

24-Apr-2010 (24 comments)
شعارهای تو خالی و ابلهانه و عربده کشی های مستانه حسن فیروزآبادی، در حد اقل باعث انزوای بیشتر، تحریم های شدیدتر و بالاخره ورشکستگی مزمن تر اقتصادی و سیستم پولی کشور خواهد بود و در حد بالا، جنگ و ویرانی و نا امنی و هرج و مرجی شبیه به اوضاع اسفناک امروز عراق در پی خواهد داشت. همانطور که طارق عزیز با ژستی متکبرانه اعلام کرد ما می جنگیم، برنده می شویم و هزاران هزار سرباز آمریکائی در کیسه های اجساد به آمریکا بر خواهند گشت>>>

POETRY

یادگار جنگل خونین

به میرزای جنگلی‌ و مردم غیور ایران

24-Apr-2010 (38 comments)
من از این صخره‌های سخت ساحل ها
که بر پیوند موج و ساحل مقصود دیوار است بیزارم
من از هر مانعی در خشم و دلگیرم
من از ساروج این بارو
من از سیمان و از زنجیر این گودال سر بسته
من از دیواره‌های این خراب آباد صاحب نام بیزارم
>>>

FACEBOOK