WOMEN

اکنون زمين زير پای زن است

در بيشتر جوامع توسعه نيافته همچنان مزد «مقام مادری» بهشت پس از مرگ است،

09-Mar-2008 (6 comments)
اکنون، جوامع متمدن با باروری زن به عنوان امری کاملاً طبيعی و تحسين برانگيز روبرو می شوند؛ روابط جنسی را نيز همين گونه زيبا و طبيعی و زمينی می بينند، پوشش زن را نيز. اکنون تن عريان يک زن همانقدر جاذبه دارد که تن عريان مرد، و گيسوی زن بود و نبودش همانقدر مهم است يا مهم نيست که گيسوی مرد. و چنين است که خانواده ی بشری در قرن بيست و يکم رفته رفته، در متن اين روابط آزاد از توهم، شکل تازه و بديعی بخود می گيرد. و انسان امروز به ابتدای جهان باز می گردد، زن همان «حوا»یی می شود که برای رسيدن به، و پا گذاشتن بر زمين، نافرمانی کرد و شادمانه حتی از بهشت گذشت تا بتواند به راحتی دوست داشته باشد، به راحتی عشق بورزد، و بی ترس و نگرانی از تبعيض زندگی کند و مرد هموزن او همان «آدم»ی باشد که در درک ارزش اين نافرمانی و همسانی با او همراهی و همفکری کند. >>>

FEAR

ترس آفرينی

تاريخ ترس محتسب خورده

01-Mar-2008 (7 comments)
انتخابات دورهء نهم رياست جمهوری را می توان آغاز دورانی دانست که حکومت اسلامی مستقر در ايران به انتهای ديگر «مدرج حقانيت» می رسد و ديگر چيزی از حقانيت آن باقی نمی ماند و، بنا بر قوانين خلل ناپذير علم، از آن پس چاره ای ندارد تا، برای باقی ماندن بر سرير قدرت، راه سرکوب تمام عيار را در پيش گيرد. البته، از همان ابتدای تشکيل حکومت اسلامی، سرکوب جرء ذاتی سياست های اجتماعی اين حکومت بود، اما اگر در ابتدا می توانست اين سرکوب را متوجه آنها که «طاغوتی» و «استکباری» و «ضد انقلاب» خوانده می شدند نمايد، در طی زمان دامنهء اين سرکوب گسترده تر شد و، پس از پايان دورهء موسوم به «اصلاحات»، همهء جامعه را فرا گرفت. اکنون روزی نيست که خبری از اعدام و سنگسار و دست و پا بريدن و از کوه پائين انداختن نباشد.>>>

SALVATION

راه نجات

نياز به سرب مذاب نيست

29-Feb-2008 (17 comments)

راه نجات، هيچ به جز انقلاب نيست
جز اين، هر آنچه هست به غير از سراب نيست

گفتند انتخاب کن از بين شيخ و شاه
اين هردُوان يکند، نه! اين، انتخاب نيست

چون شد که رفت او و به جايش نشست اين؟
فرزند من مپرس! که ما را جواب نيست

>>>

POETRY

برای تولدم
28-Feb-2008 (4 comments)
مولود عشقم.

مادرم آبستنِ خجستگی بود و

در زمستانِ رو به بهارِ روزی خوب

مرا به دنیا آورد. >>>

KHAMENEI

گل بی عیب!

تلاش های سانسور گرانه ی ولی فقیه ی" هنر پرور"

26-Feb-2008 (15 comments)
ولی فقیه بحرالعلوم نیز هست , البته در اسلام (به ویژه درتشیع) چیزی که کم نداشته و نداریم بحر العلوم است , اینان در همه ی عرصه های علوم طبیعی (و ماوراء طبیعی و خفیه) و علوم اجتماعی , از فقه و سیاست و اقتصاد و حکمت و نجوم و ریاضیات و طب گرفته تا فرهنگ و انواع و اقسام هنرهای اسلامی و غیر اسلامی متخصص و صاحب نظر , و معلم و راهنما بوده و هستند. حال اگر نظرات , افاضات و فتاوی این بحر العلوم ها با علوم زمانه ی خود , و این زمانی , همخوانی نداشته و ندارد این مشگل علوم است نه عیب و ایراد اسلام و بحر العلوم های اش, چرا که مسلیمن می پندارند اسلام و بحرالعلوم های اش " گل بی عیب" اند و" به ذات خود ندارند عیبی", و اگر عیب و ایرادی هم گرفته می شود یا از نادانی نامسلمان هاست و یا از نامسلمانی ی مسلمان ها! >>>

EXPRESSIONS

کاسه داغ تر از آش

ضرب المثل هفتم و هشتم

25-Feb-2008 (15 comments)
خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو: ما ایرانیان اولین کسانی بودیم که این ضرب المثل را عمل کردیم. این داستان را یک هندی برایم تعریف کرد: بعد از حمله اعراب اولین مهاجران ایرانی به هند رفتند. اول استقبال خوبی دریافت نکردند. یک گروه برای مذاکره پیش هندیان رفتند. گفتند ما با صلح و دوستی آمدهیم. هندیها گفتند تعداد زیاد و تفاوت فرهنگی شما جامعه ما را متزلزل خواهد کرد. رهبر ایرانیان یک قند را در چائی انداخت و گفت ما مثل این قند در جامعه شما حل میشویم. >>>

POETRY

غیاب
25-Feb-2008


آخ!
بوی خون و اعتراف/ در ایوان خانه
ویرانی تحویل سال
تنگ مرگ قرمز ماهی سفید
...
آری
تو نیستی>>>

STORY

قصه 24 ساعت خواب و بیداری

قصدم اين است كه بچه هاي هموطن خود را بهتر بشناسي و فكر كني كه چاره ي درد آنها چيست؟

24-Feb-2008 (16 comments)
چند ماهي بود كه پدرم بيكار بود. عاقبت مادرم و خواهرم و برادرهايم را در شهر خودمان گذاشت و دست من را گرفت و آمديم به تهران. چند نفر از آشنايان و همشهري ها قبلا به تهران‌آمده بودند و توانسته بودند كار پيدا كنند. ما هم به هواي آنها آمديم. مثلا يكي از آشنايان دكه ي يخفروشي داشت. يكي ديگر رخت و لباس كهنه خريد و فروش مي كرد. يكي ديگر پرتقال فروش بود. پدر من هم يك چرخ دستي گير آورد و دستفروش شد. پياز و سيب زميني و خيار و اين جور چيزها دوره مي گرداند. يك لقمه نان خودمان مي خورديم و يك لقمه هم مي فرستاديم پيش مادرم. من هم گاهي همراه پدرم دوره مي گشتم و گاهي تنها توي خيابان ها پرسه مي زدم و فقط شب ها پيش پدرم بر مي گشتم. گاهي هم آدامس بسته يك قران يا فال حافظ و اين ها مي فروختم.>>>

OUT OF THE BOX

انديشيدن، بيرون از جعبه!

بيرون جعبه قرار گرفتن نوعی بهم زدن بازی و نپذيرفتن دستورالعمل های هزار بار تکرار شده است

24-Feb-2008 (7 comments)
کسانی که در داخل جعبه فکر می کنند در کشتن ايده های نو مهارت خاصی دارند و ورد زبانشان آن است که «اين ايده تحقق ناپذير است» و يا «اقدام برای تحقق اش مخاطرات زيادی را در بر دارد و به امتحانش نمی ارزد». به عبارت ديگر، آنها در کشتن اشتياق و شور برآمده از نوآوری و بديع و نو انديشيدن تخصص دارند. آنگاه، برناکی، بر زمينهء اين نگاه، به معنای «بيرون جعبه فکر کردن» پرداخته و شرايط انجام آن را چنين ديده بود: آمادگی برای پذيرش نگاه های نو در زندگی روزمره، ذهن باز داشتن نسبت به آنچه متفاوت است، آماده بودن برای انجام کارهای روزمره بصورتی نو، اهميت دادن به ارزش يافتن راه های نو برای حل مسائل، گوش دادن به سخن ديگران بدون پيشداوری، ميدان دادن به ديگران تا نظراتی متفاوت را عرضه کنند و بالاخره آماده بودن برای آزمودن پيشنهادها و ايده های نو>>>

ORGASM

قدرت و شوق

تکنولوژی ارگاسم

21-Feb-2008 (3 comments)
چه ارتباطی میان حقوق زنان و ارگاسم وجود دارد؟ از نظر فیلمساز و فمینیست های کارکشته و موفقی مثل وندی اسلیک و امیکو امری، همه جور ارتباطی! داستان از کتاب "تکنولوژی ارگاسم" نوشته دکترریچل مینز شروع شد . این کتاب به تاریخ اختراع وایبریتورهای الکترو مغناطیسی می پردازد که از دهه 1880 برای درمان هیستری زنان به کار گرفته می شدند. این فیلم مستند Power and Passion در واقع داستان این کتاب را پی می گیرد که تاریخ این اختراع ساده و ارتباط آن با یکی از رفتارهای پیچیده انسان یعنی ارگاسم را بررسی می کند. دکتر مینز مسیر گاه شهوت انگیز و گاه خنده دار زنان "هیستریک" و تلاششان برای آرامش جنسی را از روزهای ریاکاری ویکتوریایی تا امروز نشان می دهد>>>

POETRY

وعده سر خرمن
20-Feb-2008 (6 comments)
سرما از پاهایم می آمد
و بهار از در پشتی
با هزار وعده سر خرمن
و من کنار اینهمه یا..
چنار را می کشیدم
سیگار را می کشیدم
انتظار را می کشیدم

>>>

POETRY

گل یخ
19-Feb-2008 (8 comments)
آمدم
با تنی زخمی
از قمه های نزده
از زنجیرهائی
فرونیامده بر شانه هایم،
و سینه ای که
از داغ کربلا سُرخ نبود.
>>>

PROTEST

اعتراض سراسری

برای آزادی همه دانشجويان زندانی

18-Feb-2008
نه، امروز ۲۷ بهمن ۱۳۸۶ است . امروز، روز اعتراض سراسری برای آزادی همه دانشجويان زندانی است. دانشجويان آزاديخواه و برابری طلب دانشگاه های سراسر کشور، که بسياری از آنان به جرم تلاش برای برگزاری مراسم بزرگداشت ۱۶ آذر روز دانشجو در زندان به سر می برند، از بيش از يک ماه و نيم پيش، امروز را روز اعتراض سراسری اعلام کرده اند و از همه آزاديخواهان جهان خواسته اند به هر طريقی که مناسب می دانند، خواهان آزادی فوری همه دستگيرشدگان و توقف سرکوب آزاديخواهان و برابری طلبان شوند.>>>

BANOU PARSA

زنی که دو بار اعدام شد

نقدی بر کتاب خانم وزیر – جعل بزرگ تاریخ

17-Feb-2008 (34 comments)
کتاب خانم وزیر تالیف منصوره پیر نیا آخرین شاهکار در بدنام کردن یکی از خوش نامترین زنان آزادی خواه، روشنفکر، دانشمند و مبارز ایرانی است که نامش در تاریخ اجتماعی نه تنها زن ایرانی، بلکه در جهان نیز می درخشد. شیوه محاکمه و اعدام این زن لکه ننگی است جاویدان بر پیشانی حکومت اسلامی. خانم فرخ رو پارسای را تنها به این دلیل که هرگز حاضر نشد در جلسات دادگاه یا حتی به هنگام اعدام چادر بسر کند در یک گونی بزرگ نهاده، سر گونی را محکم گره زدند و او را به دار آویختند. این واقعه ننگین البته در پرونده عدالت اسلامی ابدی است. آیندگان اگر هیچ چیز از کمالات و مبارزات آزادی خواهانه بانو فرخ رو پارسا که من و ما شاهد آن بوده ایم نخوانند و ندانند فاجعه اعدام او یادشان نمی رود و چه بسا زیر تاثیر این رویداد به دنبال شناخت حقایق تاریخی که او و پشت سر او ما ساختیم برود.>>>

SOROUSH

حکومت بدون شريعت

بن بست نوانديشی مذهبی در حکومت اسلامی

17-Feb-2008 (92 comments)
دکتر سروش و همگنانش هرگز نخواهند توانست بدون توسل به سکولاريسم (آن هم نه تنها در معنای جدا کردن مسجد و کليسا از دولت، که در معنای جدا کردن دين و مذهب و شريعت از حکومت) تحولی بنيادين در زندگی مذهبی مردم ما ايجاد کنند و جريانی همچون پروتستانتيزم را در داخل باورمندی های امامی ايجاد نمايند. اين وظيفه بر عهدهء خود روحانيون (همچون لوتر و کالون در غرب و شيخ احمد احسائی و سيد محمدعلی باب در ايران) گذاشته شده است، هرچند که اين تجربه ها نيز چندان بدون خونريزی متحقق نشده اند. به عبارت ديگر، در مسير نوانديشی دينی، دينکارانی همچون مجتهد شبستری يا محسن کديور می توانند بسا بيشتر از دکتر سروش و دکتر عليرضا علوی تبار مؤثر و مفيد باشند.>>>

FACEBOOK