Date

POETRY

که سنگین دلم
08-May-2010 (one comment)
ستاره ی امشب آسمان تار من نوید داد
ستاره آب شد،از شب چکید
من آرزو کردم؛
که تیغ آفتاب از من زند این سایه ی تردید
وزین همراه تاریکم شوم آزاد... >>>

IDEAS

جنبش سبز و اهداف آن

آرمان‌های خود را به عنوان اهداف یا دستور کار جنبش سبز پیش نکشیم

06-May-2010 (5 comments)
از جمله کسانی که تلاش کرده‌اند جنبش را در چهارچوب‌های سیاسی یا ایدئولوژیک خاصی محدود کنند و یا آرمان‌های سیاسی مشخصی برای آن برشمارند اعضای «اتاق فکر» (به تعریف آقای مهاجرانی) محفل جرس هستند. در هفته‌های اولیه پس از انتخابات، آقای اکبر گنجی بر اساس اظهارات رهبران اصلاح‌طلب جنبش (و تفسیر خود از این اظهارات) برای حضور در جنبش سبز قالب‌های سیاسی خاصی تعیین کرد و معیارهای سیاسی معینی برای شرکت در جنبش سبز برشمرد. پس از آن این تلاش از سوی برخی دیگر از اعضای این اتاق و به خصوص آقای محسن کدیور دنبال شده است>>>

WOMEN, MEN

The Dual Burdens

Most Iranian men support Iranian women in their struggle to gain equal rights

06-May-2010 (26 comments)
Iranian men unfortunately are once again victims of stereotyping and this time not by the American Betty Mahmoody in a movie called “Not without My Daughter” but in Sadr’s article titled “What is Different between Tehran’s Friday Sermon Imam and the rest of Iranian Men?”. The image she has portrayed of Iranian men in her article is misleading. Without raising objection to the original comments and minimizing the Ayatollah’s statement she takes Iranian men to a kangaroo court and denies them all due process rights>>>

INTERVIEW

Apocalyptic Islam

Interview with Abbas Amanat

06-May-2010 (one comment)
the doctrine of the “authority of the jurists” (vilayat-e faqih) was a clear example of this shift from legalism to political power; an attempt to become relevant and regain the lost privileges. Contrary to common misperceptions about the clergy’s opposition to the state, throughout its history the clerical establishment in Iran almost never entertained a claim over political power; an area that traditional Shi’i jurists for centuries tried to avoid... Vilayat-e faqih should thus be seen as an act of empowerment, a discovery of the political potency of an Islamic ideology, while bypassing legal modernity>>>

STORY

Don't Forget About Egypt

The Turk was the one consistent part of all the discussions

06-May-2010
It was a joke his father and his father's brothers and their friends liked to use when they were entering a conversation. They were men who liked to talk and who liked to talk about politics and who looked so at home talking about politics that the boy would wonder where that home was. They looked like American men talking about sports, only there was more - more heights and depths of emotion, more putting their arms around each other, more slowness in the listening to another man's heart coming out. "Don't forget about Egypt," a newcomer would say>>>

POETRY

چه خاموشی ای بانوی ایرانی
06-May-2010 (one comment)
نخواه که شمعی باشی
در کنج خلوتی
نخواه که به عزم کسی برافروزی و به خشم کسی خاموش شوی
قناعت مکن
به سوختن و راضی مباش
به گریستن بر سرنوشت مختوم خویش >>>

PRISONER

خيره‌سر

نگفتن و انتقاد نکردن جنايت و خيانت است که گفتن نه تنها اتهام و جرم نيست بلکه خدمتی بزرگ

04-May-2010 (4 comments)
آنچه که من در دفاع از خود برای تبری از اتهام مورد اشاره دادستانی و رأی دادگاه انقلاب ذيل ماده ۵۱۴ قانون مجازات اسلامی به اتهام توهين به رهبری بيان می‌کنم اين است که اساساً لفظ «ديکتاتور» لفظی توهين‌آميز نيست. بسا اين‌که بسياری از نحله‌ها و جريان‌های سياسی و فلسفی به ستايش از اقسامی از ديکتاتوری پرداخته‌اند. چنان‌که در آثار افلاطون (و افلاطونی‌ها) به ستايش از حکومت‌های ديکتاتوری (استبدادی) فلاسفه و طبقه کارگر (ديکتاتوری پرولتاريا) برمی‌خوريم و حتی در انديشه اسلامی با انديشه فارابی درباره رييس اول در مدينه فاضله مواجه می‌شويم که همه اين جريان‌ها شخصی ديکتاتور صالح را بهترين حاکم و حاکم واقعیِ خير ِ جامعه و جمعيت آن جامعه می‌دانند>>>

ISLAMISTS

مسلمان يا اسلاميست؟

«اسلاميسم» يک ايدئولوژی است

04-May-2010
برخی از دوستان از من می پرسند که چرا در مقاله هايم اغلب از واژهء «اسلاميست» استفاده می کنم و گروهی از «مسلمانان» را با اين عنوان مشخص می سازم. فکر کردم بد نباشد در اين مورد توضيحی دهم؛ چرا که اين تفاوت واژگانی از فرهنگ روزنامه نگاران سياسی نويس غربی سرچشمه گرفته و در آن دو واژهء مزبور دارای معانی متفاوتی هستند که توجه به آنها و کاربرد درست شان می تواند به مفاهمهء بين شرکت کنندگان در يک گفتگو کمک کند>>>

LIFE

Silence

If we’re lucky, our children will pay us back in two folds

04-May-2010 (2 comments)
The baby is now quiet and the young mother puts her down in the bassinette. She stands there, watching the sleeping child. Her smile is now distant and dreamy. Does she think her baby can sense the depth of her love? She seems too absorbed in the present, too taken by the baby’s every move. In my silence, I see her years from now. She may struggle with the new chaotic schedule, but the future is all hers. Someday the nurturer will be nurtured and the caregiver will be cared for. Someday, this tiny girl will prove to her mother that none of this love was wasted>>>

STORY

Sherlock Holmes’ Daughter (5)

Katie had an agenda that would not be completed if she threw me out

04-May-2010 (2 comments)
“By the way, I wanted to ask you, has Christie’s been coming on to you lately?” “For God’s sake, Paul.” I protested. I had deleted Christie’s email, offering to spend the night at my house when Paul was away. But where was that subconscious repression mechanism when I needed it most? How was I to look Paul innocently in the eyes and deny that I had almost said ‘yes’ to his wife? “She has, hasn’t she? You’re a worse liar than I am,” Paul accused>>>

DEMOCRACY

برای تو بانوی دموکراسی ایران

برگردان شعرهایی از والت ویتمن با امید استقرار دموکراسی در ایران

04-May-2010 (one comment)
(والت ویتمن (1892-1819) شاعری است با صدایی اصیل برای دموکراسی در آمریکا. در پی سپری کردن دوران کودکی در بروکلین، او سالهای بسیاررا درمانهاتان و واشنگتن گذراند. در همان سالها بود که ویتمن از نزدیک شاهد بازگشت سربازان از جبهه های جنگ داخلی آمریکا بود و در بیمارستان ها از زخمی ها مراقبت می کرد. انسانیت فراگیر ویتمن وعشق به زندگی شهری (به ویژه مانهاتان)، همدرد بودن با همه گونه مردمان و درک دوراندیشانه و به نوعی پیشگویانه اش از واقعیت ((رویای آمریکایی))، از او شاعری ساخته است که مانند دوره ی جنگ داخلی، همچنان با روزگار امروز نیز مربوط است.>>>

MEN

مردهراسی یا مردستیزی

چالش مردان از سوی خانم صدر

03-May-2010 (11 comments)
خانم صدر بر نقطه حساسی در فرهنگ مردسالار ما انگشت گذاشته و مردان جامعه را برای نگرش به نقش خود در این فرهنگ و نقد آن به چالش کشیده است. ولی تعمیم‌گرایی ایشان (که از یک حقوق‌دان انتظار نمی‌رود) مسئله را به حد یک نبرد دایم و حل‌ناپذیر سلطه بلامنازع مرد بر زن کاهش داده است. نه همه مردان مانند امام جمعه صدیقی فکر یا عمل می‌کنند، و نه تنها مردان مسئول ادامه فرهنگ خشن مردسالار حاکم بر جامعه‌اند. باید مردان را در مبارزه علیه فرهنگ مردسالار تشجیع کرد، ولی در این مبارزه باید همه حاملان آن (و نه فقط مردها) هدف قرار گیرند>>>

VIEW

Tragic Joke

Iran, gender discrimination, and the UN's Women's Commission

02-May-2010
The Iranian regime must have a real sense of humor. In a year when their human rights abuses reached ever lower depths with an exponential rise in political prisoners, prison rapes, torture and executions, the regime tried to get a prime spot on the UN Human Rights Council. Their bid failed. But the jokers had another trick up their sleeves. Two weeks ago just as a senior Iranian cleric declared that women's un-Islamic garb - meaning a wisp of hair showing - is the root of men's immorality and the cause of earthquakes, the regime moved to secure a seat on the UN's Commission for the Status of Women (CSW)>>>

WOMEN

Gendar Apartheid

It is high time that we begin to reject our position as the carriers of the male burden

02-May-2010 (3 comments)
The United Nations has given a seat to the Islamic Republic on its women's council, despite a petition signed by Iranian women activists urging them not to allow this most perverse form of satire. The United Nations have now enshrined my right to be stoned, they have enshrined my judicious right to be half a person; my right not to divorce or child custody, my right to no freedom of mobility, my right not to higher education after marriage without permission of my husband. The country that guarantees my subjugated role in society is now sitting on the women's council of the United Nations>>>

EXCLUSION

سکولارها بیرون

با “قانون اساسی جمهوری اسلامی” چه باید کرد؟

02-May-2010 (21 comments)
جنبش سبز مردم ایران به روایت مولدان و نمایندگان برخوردار از اقبال ملی اش مطالباتی حداقلی و استقامتی حداکثری دارد. این مطالبات در اجرای اصول برجامانده قانون اساسی و تفسیر حقوقی و دموکراتیک دیگر اصول آن خلاصه می شود. این جنبش (تا برگزاری رفراندم) نه قصد تغییر رژیم دارد و نه مطالبه ای فراتر از قانون اساسی جمهوری اسلامی دارد. دموکراسی حداکثری یا سکولاریسم خارج از مطالبات جنبش سبز است. تاب جنبش محدود و توانش مشخص است. تبیین مطالبات بر اساس ظرفیت جنبش شرط خردمندی است.>>>